tisdag , december 12 2017
Senaste Nytt

Hur många gånger per dag gör du absolut ingenting?

Therese Lundberg vet hur det är att alltid vara tillgänglig, att alltid vara ”online”. Här delar hon med sig en liten bit av den vardag som ledde till utmattningssyndrom.

Det pratas och skrivs mycket om utmattningssyndrom just nu, vilket är bra! Vi är många som har varit eller är drabbade och det är många som går runt som tickande bomber. Jag möter dessa tickande bomber dagligen och jag var en av dem. Jag var den som tyckte att jag klarade av livet hur bra som helt. Jag var effektiv, klarade av att många saker på gång samtidigt, jobbade heltid, mamma till tre barn, alltid på topp och tackade aldrig nej till att hjälpa någon. En ganska normal person helt enkelt.

Och allt kändes bra tills de där symptomen började komma krypandes – huvudvärk, ont i nacke, axlar, höfter, nedsatt immunförsvar, viktnedgång, nedstämdhet, oro, ångest, koncetrationssvårigheter, hjärtklappning och en enorm trötthet. Jag reflekterade dock inte över dessa tillstånd, så mådde väl de flesta tänkte jag. Jag hade ingen som helst insikt i hur mycket jag skadade min kropp och hjärna. Jag hade ingen kunskap om att långvarig stress utan återhämtning gör dig sjuk.

När du ständigt är påkopplad, anträffbar och ägnar varje sekund till att göra något tar kroppens resurser slut. För du ger dig själv ingen som helst återhämtning! Din hjärna är hela tiden igång! Fundera själv, hur många gånger per dag gör du absolut ingenting? Hur många gånger per dag låter du hjärnan vila?

Jag vet hur min vardag såg ut innan jag blev sjuk. Upp på morgonen, sprang runt och försökte få på alla barnen kläder, gav dem frukost, borstade tänderna, klämde in en snabb dusch och gjorde mig själv iordning samtidigt som jag jagade min dotter för att hon skulle sätta på sig strumporna. Hann absolut inte äta frukost utan fort iväg och lämnade på skola/dagis, sprang till bussen, kollade mailen, ringde lite samtal, hängde lite på sociala medier, kom fram till jobbet och gick in i min jobbroll och fokuserade på att prestera och va en superhärlig medarbetare.

Vid lunch umgicks jag med kollegor, om jag gick på toaletten tog jag med mig mobilen och passade på att kolla lite mail. Sen när jobbdagen började närma sig 15.00 sa jag tack för mig och gick därifrån med dåligt samvete för att hämta barn på dagis/skola. Hela vägen dit var jag effektiv och kollade mail, skrev mail, pratade i telefon och tänkte på hur jag skulle lösa olika jobbrelaterade saker. Japp, då var jag hemma och där gick startskottet för allt som behövde fixas. Laga mat, göra läxor, plocka undan, skjutsa till nån aktivitet, få barnen i säng (vilket inte alltid bara går supersmidigt).

Okej, barnen sov och vad gjorde jag då? Jo, jag jobbade ifatt det som jag hade missat för att jag hade gått tidigt och efter det halvdeckade jag i soffan framför något TV-program och försökte vara en härlig partner som var värd att älskas. Sen innan läggdags kollade jag mailen och försökte därefter sova. Inte en enda sekund lät jag min hjärna vila! Inte en enda sekund ägnade jag åt att känna efter eller reflektera över hur jag själv mådde! Inte en enda sekund ägnade jag åt att tänka på om det här livet verkligen kändes så jäkla bra! För jag var hela tiden påkopplad, anträffbar och effektiv!

– Mitt liv skilde sig nog inte så mycket från andras, men dessa andra var nog bättre på att ta hand om sig själva, sätta gränser och känna efter när det blev för mycket. Den spärren hade inte jag! Jag körde 110 från morgon till kväll.

– Så till er som kör på i 110 och känner er supereffektiva – snälla stanna upp innan det är försent! Det är ett hårt slag att gå från 110 till 0! Det är ett hårt slag att ta slut på alla kroppens resurser så att du får bestående hjärnskador och inte ens klarar av att åka buss, handla, köra bil, umgås med dina barn, vänner, partner eller minst dig själv.

Stress i sig gör oss inte sjuka. Men långvarig stress utan återhämtning gör det! Och nej, det är inte återhämtning att sitta med mobilen/datorn, kolla på TV eller prata i telefon. Återhämtning är att låta hjärnan vila i en lugn miljö. Promenader i skogen UTAN mobil eller musik i öronen, mindfullness, lugn yoga (utan prestation) och avslappning. Försök att få in något av detta i din vardag. Bara att ligga ner och andas med magen en stund varje dag kan göra skillnad. Kolla över din planering och tänk luftigt! Om det är mycket en dag, se till att nästa blir lugnare.

Du är viktig! Ditt liv är viktigt! Stressa inte bort det!

/Therese Lundberg, som skriver om utmattning och stress på sitt instagram-konto calmandeasylife.

Om Redaktionen

Läs också..

”Ingen perfektionist, men däremot hade jag svårt med att sätta gränser”

Det var bland annat arbetssituationen i kombination med svårigheter i gränssättning som gjorde att vattnet …

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *